Een granieten grafmonument

Gewoonlijk schrijf ik niet over beeldhouwwerken die ik voor andere beeldhouwers uitvoer, omdat het hun ontwerp is en ik niet met het werk van die beeldhouwer kan gaan pronken. Maar afgelopen maand heb ik in graniet een grafmonument uitgevoerd naar het ontwerp van beeldhouwer Gerard Overeem. Hij was tevreden met het resultaat en vond het prima als ik er op dit blog aandacht aan besteed.

Het ontwerp is gebaseerd op een vroeg werk dat in bezit was van de klant.

zaagwerk 5Zagen en meten

Gerard leverde mij het gipsmodel en een blok graniet op maat, waaraan ik eerst maar eens ben gaan zagen. Toen alle overbodige volumes verwijderd waren, ben ik de voorstelling van Moeder en Kind met passers gaan meten en overzetten in het graniet.

Ten slotte heb ik alle ‘bruut gekapte’ vlakken ongeveer gekopieerd. Dit hoefde niet letterlijk overgenomen te worden, waardoor dit een stuk makkelijker werken was.

grafmonument, graniet en model

Graniet en gips naast elkaar

Oppervlaktebewerkingen

De verschillende oppervlakken van het beeld heb ik verschillende bewerkingen gegeven: op de platte vlakken een beitelslag met een smalle beitel, die ik steeds draaide. Op het reliëf van Moeder en Kind hetzelfde, maar dan met een veel fijner slagje, waardoor de ruwheid de voorstelling niet hinderde. Tenslotte hakte ik een tandijzerspoor op de ‘bruut gekapte’ vlakken onderaan en aan de achterzijde.

Het voltooide granieten grafmonument

Het voltooide granieten grafmonument

achterzijde

achterzijde

De oplettende kijker zal zien dat ik de schoot en buik van de moeder iets voller heb gehouden, dat zijn van die kleine veranderingen die na overleg in het werk doorgevoerd worden.

Meestertekens

Al met al een leuke opdracht tussendoor, ook al omdat ik graag met graniet werk. In dit geval was het Spaanse Rosa Porriño, iets roze-achtig met een grijs spikkeltje.

Komende week gaat de steen naar de steenhouwerij, waar de tekst erin komt.

Een leuk detail is dat Gerard en ik allebei ons ‘meesterteken’ in de zijkant van het graniet gehakt hebben, met toestemming van de klant uiteraard. Dit gaat terug op een Middeleeuwse traditie, toen de steenhouwer ieder gehakt werkstuk signeerde met een eigen steenhouwersmerk, dat gebruikt werd voor kwaliteitscontrole en, voor stukwerk, bij uitbetaling. Zo is er meteen ook een historisch perspectief bij.

←naar het eerste bericht over dit project

Beeldhouwerijblog.nl is het blog van Koen van Velzen, beeldhouwer in steen en brons. Zie ook mijn website: beeldhouwerijvanvelzen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.