
Een dwaze maagd

het oude beeld van tufsteen
Van de luchtbogen die we nu onder handen hebben, heeft elk zijn eigen thema. Zo zijn er zeven bazuinengelen, mensen die de Zaligsprekingen uitbeelden, een groep Wijze Maagden en dit beeld van de laatste boog beeldt een Dwaze Maagd uit.
In het kort gaat het verhaal zo: dit meisje wacht op de bruidegom, maar vlak voordat hij komt ontdekt ze dat haar olie voor de olielamp op is. Als ze nieuwe gaat kopen mist ze de stoet en komt tevergeefs aan de deur. Zorg dat je energie op peil blijft!
Vlakken en lijnen

kubistische vormgeving
Deze groep was vrij kubistisch uitgebeeld, en behoorlijk zwaar. Het was haast niet meer te zien wat er nu eigenlijk wordt uitgebeeld. Zelfs met mijn neus er bovenop kon ik het niet goed zien. Er was een aantal vlakken en hompen, maar de bedoeling ervan was niet duidelijk. Bij de oplevering, halverwege de jaren vijftig, is de beeldhouwer gevraagd of hij het niet alsnog wat slanker kon maken. Ik kan niet echt merken dat dat geholpen heeft.
Verhaal
Met dit soort beelden is het de bedoeling dat het verhaal geïllustreerd wordt. Helaas kon ik het niet meer herkennen. Na lang nadenken heb ik besloten een aantal dingen een beetje aan te passen. Niet zover dat het een stijlbreuk wordt: in grote lijnen is het nog steeds hetzelfde beeld. Maar tussen alle vlakken was niet duidelijk dat zij een kannetje onder haar arm draagt. Ik meende dat dit kannetje in het verhaal het belangrijkste attribuut is, en daarom zou het goed duidelijk moeten zijn wat het is. Om die reden heb ik de kan rond gemaakt. Hierdoor steekt hij sterker af bij de rest van het beeld, waardoor het meisje zelf beter tot haar recht komt. Ook heb ik iets duidelijk geprobeerd te maken dat de Dwaze Maagd snel opstaat, terwijl ze haar rokken bijeenraapt. Haar bruidsjurk. Daarom heeft zij ook zo’n ruime jurk aan!

Kopie in kalksteen
Kopie
Misschien zal niet iedereen mijn keuzes waarderen; het blijft een lastige kwestie. Ik heb gekozen om meer het verhaal te vertellen. Maar toch, het beeldje is dan wel rondom slanker geworden, maar ik heb de bestaande vormen gevolgd. Alle vlakken komen terug in de kopie. Er zijn een aantal details bij gekomen, zoals de laarzen en het decolleté, een aantal plooien in de jurk en er is iets meer uitdrukking in het gezicht. De houding is hetzelfde gebleven, maar ik hoop wel dat door de lichtere kalksteen en de nèt iets rankere uitvoering duidelijker is wat zij doet. En doordat de kruik meer afsteekt is misschien ook duidelijk wat deze Dwaze Maagd bij zich heeft, en dat dit geen deel uitmaakt van haar kleding. Een leeg oliekannetje.
Twee opleveringen
Omdat we binnenkort twee kerken op tijd van beeldhouwwerk moeten voorzien is het momenteel nogal druk. Ik ga er ook nog even tussenuit, en daarom probeer ik zoveel mogelijk het zaagwerk al van tevoren te doen. Vandaar dat er de komende tijd niet veel te melden zal zijn: zaagwerk is niet al te interessant om over te schrijven. Tot later!
naar het volgende luchtboogbeeld→
Wij vinden deze maagd best geslaagd