Een familiewapen in steen laten hakken… waar moet ik op letten?

Kopie van oud familiewapen, zandsteen.

Ik krijg regelmatig de vraag wat het kost om een familiewapen in steen te laten hakken. Ik heb echter gemerkt dat voor veel klanten er nog vrij veel onduidelijkheid is. Waarom is het zo duur, waarom zijn er verschillende prijsklassen voor hetzelfde wapen, en wat doe jij anders dan anderen? Wat is de meerwaarde om een familiewapen te laten hakken door een beeldhouwer, in plaats van het door een machine te laten zandstralen, frezen of door een steenhouwer te laten hakken?

Een familiewapen is een vorm van reliëf

wapensteen met familiewapen, wapenreliëf in steen

Rond familiewapen, zandsteen, 2013

Op dit blog kun je veel soorten reliëfs die ik de afgelopen jaren in steen heb gemaakt, plus een aantal familiewapens, die eigenlijk ook onder de reliëfs vallen. Een reliëf verschilt in zoverre van een 3D-beeldhouwwerk dat het een brug slaat tussen een tekening en een volledig beeldhouwwerk. Een tekening speelt zich af in het platte vlak en kan, net als een foto, van alles afbeelden dat met een beeldhouwwerk niet kan: een wolk, lichtval, een reflectie, een vliegende vogel…

Een ruimtelijk beeldhouwwerk is tastbaar, heeft een omvang, en is vooral van alle zijden te bekijken en aan te raken. Een goed stuk beeldhouwwerk heeft dan ook liefst aan alle kanten iets interessants te bieden. Een reliëf bevindt zich halverwege deze twee: het kan wolken afbeelden, maar een spiegeling wordt moeilijker, en lichtval is al helemaal lastig, maar aan de andere kant is het wel tastbaar, en het kan soms ook bijna rondom bekeken worden…. maar niet altijd!

Een hoogreliëf gezien van opzij. (Foto door Ser Amantio di Nicolao, Wikimedia Commons)

bas-relief met levensboom

Een bas-relief is veel platter uitgevoerd (Foto door Philippe Chavin – Eigen werk, CC BY 2.5, Wikimedia Commons)

Het verschil tussen hoogreliëf en basreliëf

zandsteen familiewapenEr wordt vaak onderscheid gemaakt tussen hoogreliëf en basreliëf. Het eerste is bijna alsof er een volledig ruimtelijk beeldhouwwerk tegen een platte achtergrond is aangezet, en het tweede is meer een platte voorstelling die ondiep uit het materiaal is gewerkt. Eigenlijk is het onderscheid tussen deze twee termen niet heel belangrijk om te weten, behalve dan dat een reliëf heel plat of heel ruimtelijk kan worden uitgewerkt. Zelf vind ik een reliëf met veel volumeverschillen het interessantst, maar het is uiteraard ook kostbaarder omdat het iets meer materiaal kost en vooral veel meer werk is.

Een familiewapen in steen gemaakt door een beeldhouwer

Dat ruimtelijk denken is de beeldhouwer eigen. Als beeldhouwer zoek ik ook steeds naar de expressie en beweging in de voorstelling, en probeer ik er een bepaalde spanning en levendigheid in te brengen. Vandaar dat ik al snel naar volumineuzere vormen neig. Ik zou ook de voorstelling ondiep kunnen uitwerken en dan staan alle lijnen er netjes op, maar het mist de beweging in de dekkleden en de bolling van helm en schild.

een familiewapen ondiep gehouwen in steen, als basreliëf

Een plat uitgewerkt familiewapen in basreliëf

Daarom zijn de kosten hoger

kleine wapensteen in Udelfanger zandsteen-voltooid

Dus als ik de twee bovenstaande afbeeldingen vergelijk, dan is het verschil duidelijk te zien. De ene kost een paar dagen om te maken, en de andere kost een paar weken. Die steen zal niet zoveel duurder zijn, dat blijft ongeveer hetzelfde. Dus het is dan ook maar net wat je wilt: als je een eenvoudig plat plaatje wilt, dan staat daar een zekere prijs voor. Ben je gecharmeerd van ruimtelijk ogend werk, dan hangt daar een ander prijskaartje aan.

Een duidelijke weergave van mijn aanpak van het maken van een familiewapen in steen is te vinden in de meeste blogberichten over dit onderwerp, maar wellicht is de volgende link in dit geval het duidelijkst: Een zandstenen familiewapen met diep reliëf↑.

Meer familiewapens in steen

Beeldhouwerijblog.nl is het blog van Koen van Velzen, beeldhouwer in steen en brons. Zie ook mijn website: beeldhouwerijvanvelzen.nl

Ik ben ook te vinden op Instagram
en op Twitter
en op YouTube

De boog der zeven zonden-2: Hakken!

kopiëren luchtboogbeeldje De Woede. Foto tijdens het hakken van de detailsMisschien herinner je je nog dat ik de volgende reeks luchtboogbeeldjes binnenkreeg? In een artikel van 9 maart 2019 op dit blog kun je lezen hoe ze in brokken op ons erf arriveerden. Jelle is toen een hele tijd bezig geweest om alle losse delen bijeen te zoeken en weer samen te voegen tot herkenbare beelden. Dit waren de zeven beelden van boog 24, met als onderwerp De Zeven Zonden. De eerste beelden zijn inmiddels klaar.

Nou heb ik zelf nog niet eens zoveel werk voor deze boog gemaakt, omdat ik vooral druk was met andere projecten: Thomas van Aquino, kantbloemen voor de Domkerk, en familiewapens (ik ben al weer met de volgende bezig, in hardsteen).

Ondeugende dames voor Jelle

Jelle Steendam bezig met hakken kopie luchtboogbeeldje De Vraatzucht Jelle Steendam met De Vraatzucht

Ook Stide had het druk met andere projecten, dus Jelle was degene die het meest de vaart erin had. Hij heeft een aantal beelden voorgezaagd en achtereenvolgens De IJdelheid en De Vraatzucht staan hakken. Hij is nu bezig met De Hebzucht. Ik heb alleen De Woede nog maar gemaakt en Stide werkt nu aan De Wellust.

Luchtboogbeeldje De Ijdelheid, kopie door Jelle Steendam

De IJdelheid is erg ingenomen met haar eigen schoonheid

De IJdelheid is een dame met lang haar en een spiegel, de Vraatzucht is een dikke dame die iets in haar mond propt, en de de Wellust is een blote dame met padden aan haar borst. Ik houd het hier verder maar kort over die beelden, dat mogen de heren op hun eigen website uitleggen.

De Woede

lopiëren luchtboogbeeldje De WoedeKopie hakken van luchtboogbeeldje De WoedeEen van de zeven zonden is de razernij, woede of boosheid. Dit was het beeldje dat ik zelf onder handen kreeg. Het stelt een man voor die een mes trekt en met een van nijd vertrokken kop en de haren strak achterover iedereen de schrik aanjaagt.

uitdrukkingsstudie voor luchtboogbeeldje De Woede

Het originele beeld had scherpe tandjes, maar wel de ogen dicht, zodat de uitdrukking een beetje halfslachtig was. Ik heb er dus maar een paar fotootjes aan besteed om uit te zoeken hoe de ogen staan bij zo’n kop.

Latijnse termen

luchtboogbeeldje hakken De Woede (close-up)

Elk van deze zeven ondeugden heeft een latijnse term, en het lijkt me wel aardig om voor elk beeldje dat woord in de zijkant van het profiel te hakken. Dit zou dan Ira worden, de Vraatzucht wordt Gula, de IJdelheid Superbia en de Wellust wordt Luxuria. Dan zijn er nog Avaritia (gierigheid/hebzucht), Acedia (luiheid/traagheid) en Invidia (afgunst/kwaadsprekerij). Ook elke deugd heeft zo zijn term, maar die komen pas veel later aan bod, want hierna krijgen we eerst de Muzikanten en de Apostelen onder handen van boog 14 en 16.

Kisten vol puin: oude foto’s gezocht!

kisten met luchtboogbeelden die nog gekopieerd moeten worden.

een aantal van de kisten met oude luchtboogbeelden

een kist met een luchtboogbeeld dat in puin ligt

als je oude foto’s hebt dan zou dat me erg helpen bij de reconstructie

Het was een paar weken goed weer, dus ik heb de gelegenheid te baat genomen om alle overige luchtboogbeelden alvast op te meten, zodat we te zijner tijd de nieuwe steen kunnen bestellen. Maar ik trof lang niet alle beelden in goede staat aan! Er waren een paar kisten bij met alleen nog maar een goeie laag puin onderin. Ik twijfel er niet aan dat we desnoods ook deze beelden heel aardig zouden kunnen reconstrueren, maar zeven van deze beelden zullen niet meer terugkeren op de kerk. Er wordt hard nagedacht over een moderne invulling voor de gaten die ze achterlaten.

verweerde tufsteen beelden in opslag op erf beeldhowuerij

een klein deel van de oude beelden op het erf

Maar voor de rest moeten we alles herstellen en voor de ontbrekende delen onze creativiteit erop loslaten. Als iemand nog oude foto’s van de luchtbogen weet waarop de beelden nog in vol ornaat prijken, dan kan ik die heel goed gebruiken. Mijn emailadres vind je op de contactpagina.

Bijna 60 klaar, nog 38 te gaan?

verweerde beelden van De Muzikanten in opslag

een paar van de zeven muzikanten en zeven apostelen van boog 14 en 16

We schieten al lekker op met nieuwe beelden hakken: met deze drie zijn we op 56 beland en nummer 57 en 58 zijn al onderhanden. Het is bijna niet voor te stellen dat we er al zoveel gemaakt hebben en het blijft leuk om te doen! Ik moet eerlijk toegeven dat de Dwaze Maagden en vooral de Gebrekkigen niet zo erg interessant waren, maar deze zijn zeker de moeite waard omdat ze zo expressief zijn en duidelijk een verhaal vertellen. En dan moet je nog bedenken dat we nog heel veel werk voor de toren van de Eusebiuskerk hebben gemaakt. Vooral Stide heeft maanden in de werkplaats in Arnhem staan hakken en erg veel kraagstenen gekopieerd.

lijst met alle luchtbogen en hun thema's

-klik op de foto voor een grote weergave-

Er zijn er nog een hoop beeldjes te gaan, maar niet alle beelden zijn nog te redden. We weten dus niet hoeveel we er precies nog krijgen, maar voor de nieuwsgierigen onder ons is hier een overzicht met alle luchtboognummers en de thema’s per boog.

Beeldhouwerijblog.nl is het blog van Koen van Velzen, beeldhouwer in steen en brons. Zie ook mijn website: beeldhouwerijvanvelzen.nl

Volg me op Instagram↑
en op Twitter↑

en op YouTube↑

Wat is er nodig voor de redding van de Notre Dame? (2)

-lees hier deel 1 van dit artikel-

Een heel kort tijdsbestek (2)

President Macron heeft dus aangekondigd dat de kathedraal in vijf jaar herbouwd moet worden. Hij heeft een Franse generaal aangesteld om het geheel te leiden en er is ook al een prijsvraag aangekondigd voor een nieuwe vieringtoren. Het zal wel iets worden van staal en glas, met een moderne iets piramide-achtige vorm… o, waar heb ik zoiets al meer gezien?

Allemaal heel opmerkelijk. Een aantal weloverwogen te nemen beslissingen wordt er snel doorheen gedrukt zonder discussie of overleg, en het inzetten van het leger geeft vrijheid om een heleboel regels te omzeilen. Er is immers een gigantische stroom aan materialen nodig (voor het dak zijn alleen al meer dan 1300 dikke rechte eikenbomen nodig, en waar haal je die zo gauw vandaan? Gelukkig hebben …Lees het hele artikel…

Wordt de computer de redding voor de Notre Dame? (1)

Een ramp met vèrstrekkende gevolgen

brand Notre Dame

By Wandrille de Préville – Own work, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Over enige tijd zal dit weer oud nieuws zijn, maar nu ligt het iedereen nog vers in het geheugen: een enorme brand die het dak van de Notre Dame in Parijs deed instorten, op 15 april 2019. Tijdens de lopende restauratie brak vuur uit ergens rond de basis van de vieringtoren, die vervolgens afbrandde en met de rest van het dak deels op de steiger viel en deels op het gewelf eronder. Een deel van het gewelf stortte in. Allemaal vaktermen die ik later verder zal uitleggen. Het verbaasde me hoe erg ik schrok van de eerste televisiebeelden van de brandende kathedraal. Het is is weer duidelijk dat het niet zomaar ergens een willekeurige Franse kerk betreft, maar een iconische plek die behoort tot het erfgoed van de hele wereld. Toch is het gek dat de brand in dit gebouw meer emoties oproept dan een oorlog of een hongersnood op televisie. Het is tenslotte maar materie die er voor de mens is. Is de mens zelf dan niet belangrijker?

Een heel kort tijdsbestek (1)

Notre Dame vóór 2019

Notre Dame vóór 2019. Foto door Daniel Vorndran / DXR, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

De Franse president Macron verkondigde …Lees het hele artikel…

Kei en eik-steen en boom

Een keienboom voor de woongroep

Vandaag is in Amersfoort een nieuwe woongroep voor jongeren met een licht verstandelijke beperking feestelijk geopend. Ik ben de laatste tijd (pro deo) betrokken geweest bij een aantal zaken in het nieuwe woonhuis, waaronder de keienboom en de zwerfkei in de tuin. Lees hier↑ een eerder bericht over de kei.

De keienboom was een bijzonder project voor mij, omdat ik allerlei zaken tegenkwam die ik normaal niet doe. Het is een heel verhaal, dus laten we bij het begin beginnen!

De dolle jonker in 1661

kei en eik- het trekken van de Amersfoortse kei op een oude prent

Iedere Amersfoorter kent het verhaal van de dolle jonker en de Amersfoortse kei. Of tenminste, hij/zij zou het moeten kennen. In het kort gaat het zo: …Lees het hele artikel…

Welke diamantkettingzaag voor welke klus?


Mijn diamantkettingzaag

Ik heb een blok blauwe sodaliet gezaagd met mijn diamantkettingzaag. Omdat het nogal kostbaar materiaal is, kon ik met deze methode een flink stuk apart houden. Als ik het beeld op de normale manier had gemaakt met de haakse slijper, vuisthamer en puntbeitel, dan had ik een aantal kruiwagens met duur puin overgehouden. Dus in dit geval kwam de kettingzaag goed van pas. Maar ik kloof of zaag eigenlijk zelden grote blokken steen. Ik heb deze zaag eigenlijk gekocht om blokken te verwijderen uit monumentale gebouwen, of zwaar verankerde beelden los te zagen van hun fundering.

De diamantzaag die ik in 2015 uitkoos was een Cardi Coccodrillo35. Maar wat voor typen zijn er eigenlijk, waarvoor gebruik je ze, en wat is de beste voor welke klus? …Lees het hele artikel…

De boog der zeven zonden

luchtboogbeelden 'De Zeven Zonden' oud, opgesteld op het erf.

Wij, beeldhouwers

Er komt weer een leuk project aan! Zoals je wellicht weet zijn we al een paar jaar aan het werk voor de Eusebiuskerk in Arnhem. Wie zijn we? Nou ten eerste ikzelf natuurlijk, Koen van Velzen, restauratiebeeldhouwer, aangenaam. Ik werk samen met …Lees het hele artikel…

Jaaroverzicht 2018

Jaaroverzicht 2018

Het leek me aardig om dit beeldhouwjaar eens samen te vatten in een aantal woorden en plaatjes. Niet in chronologische volgorde, want mijn werk springt soms van de hak op de tak omdat er opeens spoedopdrachten tussendoor komen. Wel zo leuk, ik houd wel van een beetje onvoorspelbaar! Als er maar niet te veel druk op komt te staan.

Afronding luchtboog 4, 5, 6 en 7

Galerij -klik op een foto om hem groter te zien-

Vorig jaar ben ik lang bezig geweest met het maken van luchtboogbeelden voor de Noordzijde van de Eusebiuskerk. Begin januari was dat varkentje op een oor na gevild; ik moest alleen nog een Monnik, een Beer, een Noachroeper, een Aap en een Ark met beesten maken. Het was de laatste reeks van de vier luchtbogen rond het thema van de Ark van Noach.

Rampen en Reparaties

…Lees het hele artikel…

Twee griffioenen met een groot schild

griffioenen met schild ingang kasteel plastilinemodelHet volgende project is al een heel lange tijd onderweg. Al ruim een jaar geleden kreeg ik deze aanvraag, en pas nu is er de rust en tijd om dit goed aan te pakken. Het is dan ook geen simpel projectje tussendoor. …Lees het hele artikel…

Hogels en kruisbloemen voor de Dom van Aken

twee nieuwe kruisbloemen voor de Dom van Aken in Ierse hardsteen

Voor de Dom van Aken moest een aantal pinakels vervangen worden. De oude waren gescheurd door roestend ijzer en vanwege verkeerd toegepast leger. De afzettingsrichting van de steen moet liefst horizontaal worden verwerkt, omdat er anders kans bestaat dat er een lange verticale plak afbreekt. Hier was dat indertijd verticaal gebeurd.

Het materiaal voor deze pinakels is Ierse hardsteen. Het is …Lees het hele artikel…